Musikaali on monen tekijään summa ja kaikkien osasten yhteenliittämiseksi vaaditaan taitavaa ohjaajaa. Kävin haastattelemassa miestä musikaalin takana eli ohjaajaamme Lasse Kantolaa viikkoa ennen ensi-iltaa, Pitkäperjantain harjoitusten päätteeksi. Silloin Lasse kuvaili tilannetta ”kaaottiseksi luovaksi tilaksi”. Olo oli helpottunut, vaikka pientä huolta aiheuttivatkin lavasteet, jotka eivät olleet vielä saapuneet lukiolle.
Nyt ollaan jo voiton puolella. Näytöksiä on vielä lauantaihin asti, mutta sitten koko lukuvuoden kestänyt urakka on ohi. Palataanpa kuitenkin hetkeksi aivan alkuun.
Lasse kertoo, että idea The Sound of Musicin kaltaisen klassikon toteuttamisesta heräsi jo viime musikaalin, Into the Woodsin jälkeen. ”Tämmösenä aikana ku me eletään kaiken tän uutispuuron ja surun keskellä ja maailma on hurja paikka, niin on oma tarpeensa myös sellasille teoksille jotka on ihmisille tuttuja, esteettisiä, visuaalisesti kauniita ja jotka tarjoo sen mistä ihmisen elämä rakentuu.” Lasse selvittää idean taustoja. Tarinan teemoiksi hän nimeää rakkauden ja uskollisuuden omille tunteille ja vakaumukselle.
Musikaalin Lasse nimeää vaikeimmaksi teatterimuodoksi, sillä eri osa-alueita on paljon. Puvustukseen, lavastukseen ym. tarvitaan suuri työryhmä. Musiikki on luonnollisesti keskeinen elementti. Se vie tarinaa eteenpäin ja kuvittaa tunnelmaa. Yhdeksi omista suosikkikappaleistaan Lasse mainitsee laulun ”Tyttönen uudessa koltussansa” jota Maria ja lapset laulavat ukkosella. Hän lisää pitävänsä musikaalista, koska ”siinä on biisi jokaiselle päivälle”.
Tiirismaan lukiolaisten kanssa työskentelyä Lasse kuvailee palkitsevaksi. ”Tunnelma on ollu aina musikaaleissa hyvin poikkeava muista ohjausprosesseista, mitä mä oon ohjannu. Täällä on ihan oma maailmansa ja ihan oma taikansa tässä koulussa.” Lasse kertoo.
Musikaalin päärooli, Marian rooli on toteutettu kaksoismiehitysellä, mikä Lassen sanojen mukaan tavallisesti aiheuttaa teatterimaailmassa kilpailua ja kateutta. The Sound of Musicin kanssa tilanne on kuitenkin toinen. Lasse sanoo ihailevansa Marioiden Sini Nevalaisen ja Aino Tikkasen kykyä ratkaista asiat ja paljastaa, ettei hänellä ole suosikki-Marjaa.
Oman lisänsä The Sound of Musicin tekemiseen on Lassen mukaan tuonut se, että hän on itse näytellyt Kurtia Kaupunginteatterilla 8-vuotiaana. ”Nyt saan ohjata sen, mitä kerran oon ite ollu tekemässä pienenä.”