Miten lauluosuudet sujuvat, Inge?

Want create site? With Free visual composer you can do it easy.

Kävimme seuraamassa 2. näytöksen harjoituksia lauantaina 29.3. Aluksi orkesterilaiset lähtevät Anna-Elina Tikkasen johdolla auditorioon harjoittelemaan ja näyttelijät siirtyivät saliin ohjaaja Lasse Kantolan kanssa.  Käymme katselemassa ja kuvailemassa molempia harjoituksia. Salissa Maria ja lapset juuri päättävät yhteistä laulunumeroaan lavalla kun saavumme sinne.  Lasse, muut näyttelijät ja avustajat sekä laulajien kouluttamisesta vastaava Inge-Maarit Rautiainen seuraavat meneillään olevaa kohtausta Lassen huudellessa ohjeita väliin. Kaappaamme Ingen hetkeksi ja jututamme häntä vähän.

Tässä on nyt kuukausi ensi-iltaan, joten minkälaiset tunnelmat ovat tällä hetkellä musikaalin lauluosuuksien suhteen?

– Äsken kysyin juuri ennen harjoitusten alkamista ohjaajalta, että miten menee, ja hän vastasi yksinkertaisesti, että hyvin. Itsekin olen siis luottavaisin mielin. Ainakin mitä solistien kanssa on nyt harjoiteltu, niin laulut sujuvat hyvin.  Ehkä lasten kanssa emme ole kerenneet harjoittelemaan niin paljoa vielä.

Onko jotain vaikeuksia, jotain erityisen hankalia kohtia?

– Joillakin sopraanoilla tai tietyissä rooleissa on aika korkeita ääniä, joten niitä on erityisesti harjoiteltu, mutta kyllä ne nyt alkavat jo sujua.  Korkeita osuuksia on erityisesti harjoiteltu, mutta ovat kyllä loistavia laulajia! Itseasiassa ei olla kauheasti edes harjoiteltu. Nyt vasta noin viimeisen kuukauden ajan olemme enemmän harjoitelleet.

Miten tälläinen musikaalissa laulaminen eroaa esimerkiksi konsertissa laulamisesta?

– Musikaalissa on tietysti teksti, joka on hirveän tärkeä, ja se tilanne missä siellä lavalla ollaan. Ja se itseasiassa auttaa itse laulamista. Tanssi ja liikehdintä auttaa hirveästi näyttelijää laulamisessa, sillä siinä tavallaan unohtaa sen laulamisen ja siitä jännittämisen. Yleisesti liike auttaa rentouttamaan kroppaa ja sitä kautta laulaminen on paljon vapaampaa. Konserteissa kun yleensä on vain se musiikki ja teksti sekä ollaan vain paikallaan. Musikaalissa on siis se ero, että pääsee siihen tiettyyn tilanteeseen ja fiilikseen ihan erilailla kiinni kuin konsertissa. Itse olin Lahden Kapunginteatterin Sound of Music:ssa mukana 70-luvulla ja olen ollut myös monissa muissa musikaaleissa mukana, ja henkilökohtaisesti minusta se on kyllä paljon mahtavampaa ja kivempaa kuin konsertissa laulaminen.

Olet ollut siis myös itse mukana Sound of Music:ssa esiintymässä ja varmasti nähnyt muutaman muunkin version tästä musikaalista, joten osaatko sanoa, että onko tässä meidän nimenomaisessa Tiirismaan lukion Sound of Music:ssa jotakin erilaista?

– Itseasiassa en ole nähnyt kuin vain kyseisen musikaalin elokuvaversion ja Lahden Kaupunginteatterin silloisen musikaalin, jossa itse olin mukana nunnan roolissa. Muistaakseni olin Margareta, mutta siitä on niin pitkä aika, että en ole ihan varma. Mutta kyllähän tässä meidän koulumme musikaalissa on omaa erityisyyttään. Lahden Kaupunginteatterin Sound of Music:ssa oli oikean ikäiset lapset mukana lapsien rooleissa, ja tässä meidän musikaalissamme on siis tietysti lukiolaisia. Teatterilavalla tietysti on hiukan erilaisempaa kuin koulumme lavalla, mutta musiikkia tässä meidän musikaalissamme on kyllä varmaan enemmän. Esimerkiksi omissa nunnakohtauksissa ei silloin ollut muistaakseni niin paljon musiikkia kuin meillä.

Oletteko tehneet laulajien kanssa joitain harjoituksia jännityksen kontrolloimiseen liittyen?

– Hengitystekniikkaa ja kehon tuntemuksia on mietitty.  On hyvä tiedostaa, että ahaa, nyt mä jännitän ylävatsalihasta tai palleaa, ja sitten vain yritetään ajatusten voimilla rentoutua. Tai oikeastaan paras keino mielestäni on se, että mä keskityn vain siihen tekstiin ja siihen, että mitä mä haluan ilmaista yleisölle. Se on paras keino päästä jännityksestä.

_DSC0349

_DSC0431

 

Nea & Jenna

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *